Doorgaan naar hoofdcontent

Collecte ervaring van de Nierstichting op Prinsjesdag

Dit is de collecteweek voor de Nierstichting en ik loop met zo’n 70.000 vrijwilligers langs de deuren. Evenals vorig jaar loop ik in vrijwel dezelfde straten. Al dacht ik eerlijk gezegd nadat ik vorig jaar voor het eerst als vrijwilliger de collecte deed, stiekem bij mezelf dat het wel bij een keer zou blijven. Dezelfde contactpersoon en coördinator als vorig jaar had mij weer benaderd. Wat was hij opgelucht dat ik toch weer wilde lopen met dit jaar twee zwangere en een heel zieke onder de vrijwilligers. 

De droom

Het is werkelijk schitterend mooi weer dus heb ik allang geen spijt meer nu buiten te lopen. Ook dit jaar belooft het weer een heel avontuur te worden.Met de informatie uit de aankondigingsmails en de folder met veel gestelde vragen, ben ik goed voorbereid. Een prachtige volzin ligt op mijn lippen wanneer ik aanbel bij de eerste voordeur. Wie zal er opendoen, hoe zal er worden gereageerd en wordt er wel opengedaan? Het is nog vroeg, pas bij vijven, misschien is er nog niemand thuis. De deur zwaait open en we lachen naar elkaar.

Meestal hoef ik nauwelijks iets te zeggen en de bus vult zich gestaag. Dan kom ik toch tot het uitspreken van de droom van de Nierstichting, nu ook mijn droom. Nierziekten genezen, om nierpatiënten echt hun leven terug te geven. Want leven met dialyse is eigenlijk geen leven, het is overleven.

De droom komt aan, dat kan ik zien, het geeft ons samen een goed gevoel. Nog iets lichter ga ik verder. Dat dan de deur soms niet opengaat of dat ik soms weleens het gevoel krijg ongewenst te zijn of een bedelaar. Ach ja, het hoort erbij. Zo reageerde ik zelf ooit ook weleens wanneer tijdens het eten koken hierom werd aangebeld in die tijd met kleine kindertjes. Het deert me allemaal minder dan vorig jaar, merk ik.

Dan kom ik aan een deur waar een vrouw met kookschort opendoet. Zij steekt haar hand in haar schort en vouwt een briefje van vijf euro door de sleuf terwijl zij zegt: “ik hoop dat de bus zich helemaal vult”. “Daar werk ik aan”, zeg ik blijmoedig en ondanks mijn moede voeten, ben ik direct weer vol energie.

Wat ik heb opgehaald

Thuisgekomen vraagt mijn partner: “Hoeveel heb je opgehaald?” Ik zeg dat ik denk dat dit ongeveer wel rond de 120 euro zal zijn. “Zo dat valt dan heus nog mee”, reageert deze. “Het is enkel nog de financiële waarde”, zeg ik: “Vorig jaar bracht de collecte drie miljoen op”. Op de tv gaat het in het journaal over Prinsjesdag en dat de koning zei: “Met elkaar”. Hoe mooi komt dit moment ook samen.

De echte opbrengst 
Dankbaar typ ik deze weblog op de bank, dankbaar voor alle bijdragen vandaag en mijn gezonde lichaam en geest waardoor ik collecteren kan. De ervaring van het collecteren heeft me weer rijker gemaakt en de mensen bij wie ik langskwam ook, dat weet ik zeker. Is het niet omdat ik dan weer gauw van de deurmat ben verdwenen, dan is het wel vanuit het besef van geluk. Het geluk dat men uit zoveel rijkdom een ander mens iets geven kan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De beste manier om een bemiddelingsgesprek tot een succes te krijgen

In deze blog wil ik je meenemen in een verhaal waaruit blijkt dat je als team het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn om op de kortst mogelijke termijn, de best mogelijke oplossing te bereiken. Er is iets mis aan de kwaliteit van het product Als Scrum Master faciliteerde ik eens een refinement sessie die niet lekker liep. Refinement sessies kunnen plaatsvinden met een team en de Product Owner bij het gebruik van het scrum framework. Dit om gezamenlijk de backlog voor te bereiden op de komende sprints. Bas en Alexander waren het duidelijk oneens over een nieuw in te bouwen functionaliteit die te maken had met rollen en applicaties binnen de applicatie. Deze functionaliteit is sterk bepalend voor de kwaliteit van de applicatie. Binnen Scrum wordt de kwaliteit van het product of de applicatie in dit geval, bewaakt met de zogeheten Definition of Done. De Definition of Done bevat regels waaraan elke oplevering van het product moet voldoen.  Alexander pretendeerde de invul

Hoe Agile scrum vertrouwen verhoogt in virtuele teams

Team vertrouwen is vaak besproken als uitdaging maar ook als eis voor de effectiviteit van met name virtuele teams. (Breuer, Hüffmeier, & Hertel, 2016). Hieronder zal uiteen worden gezet hoe in de Agile scrum werkwijze antwoorden liggen die de team effectiviteit ook in virtuele teams verhogen. Breuer et al., 2016 komen bij hun onderzoek tot de conclusie dat juist bij virtuele teams documenteren van de teaminteractie een goede aanvulling is voor de op vertrouwen bouwende activiteiten. De documentatie van teaminteractie is binnen Agile scrum onder andere vindbaar in de binnen het team overeengekomen 'Definition of done'. Hierin is door het team vastgelegd aan welke eisen een voltooid product moet voldoen. De onderzoekers geven als voorbeeld van andere factoren die ingrijpen op de risicoperceptie van een team, de demografische of functionele diversiteit onder de teamleden. De risicoperceptie in teams zou toe kunnen nemen als gevolg van misverstanden, stereotypering en het

Het belang van het opnemen van beheerwerk in sprints

Een tijd geleden begeleidde ik een DevOps team (Development en Operations) dat werkte volgens de Scrum methodiek. Wat ik nu even ‘standaard werk’ noem van de beheerders, stond lang niet altijd op de backlog.  Beheer was hier nog onderverdeeld naar applicatie beheer veelal uitgevoerd door beheerders in Amsterdam en platform beheer (ofwel het beheer van onze servers) uitgevoerd in Leeuwarden.  Wegens de grootte van het hele voor het product verantwoordelijke team, waren beheerders grotendeels opgesplitst naar een tweede team. De backlog van beide teams bestond vrijwel alleen uit stories nodig voor de bouw van nieuwe functionaliteiten. In het team met vrijwel alleen beheerders waren de beheer activiteiten opgehangen aan deze stories. Hierdoor was er geen beheerwerk dat los stond van ontwikkelwerkzaamheden opgenomen in de sprints. Niet zo vreemd met een Product Owner vanuit de business.  De beheer werkzaamheden op de platforms werden uitgevoerd door beheerders in Leeuwarde